Review: O Palhaço

o-palhaço-coverO Palhaço (De Clown) is een sprankelende feelgoodfilm over een Braziliaans circusgezelschap. De excentrieke figuren van circus ‘Esperança’ (hoop) trekken rond tussen kleine bergdorpjes. Op het podium schitteren ze met komische acts en gevatte grapjes. Maar zodra het doek gevallen is en de bezoekers vertrokken, wordt het duidelijk dat ook deze mensen hun dagelijkse zorgen hebben.

Er komt niet genoeg publiek en iedere artiest heeft wel een probleem, kwaaltje of gebrek. En het leven buiten het circusterrein is zo mogelijk nog absurder dan erbinnen. De artiesten komen geregeld de mafste figuren tegen door wie ze in de maling worden genomen.

Grapjas
Iedereen klopt met zijn problemen aan bij clown Benjamin. Hij gaat op zijn beurt langzaamaan twijfelen aan zijn rol van grapjas. De problemen van zijn collega’s kan hij niet oplossen. Het enige waar Benjamin zelf van droomt is een ventilator om de hitte te doorstaan- en een vrouw. Moe van alle kopzorgen kiest hij zijn eigen weg.

Hilarisch
De tragikomische avonturen die daarna volgen zijn erg vermakelijk. Het mooie camerawerk, de passende muziek en de stuk voor stuk hilarische en innemende personages maken van O Palhaço een grappige, dromerige en luchtige film geschikt voor een breed publiek. Na het fijne happy end verlaat je met een glimlach de zaal, of nee, het plein. Want deze film is vrijdag 17 augustus 2013cnog te zien in de openluchtbioscoop op het Marie Heinekenplein.

Zoals verschenen op: http://www.worldcinemaamsterdam.nl/index.php/nl/component/content/article/69-reportages/1034-recensie-o-palhaco